
Urlop
Urlop
Adiunkt w Zakładzie Neuropsychologii Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Jej działalność naukowa koncentruje się na rozwoju poznawczym dzieci i młodzieży z różnych grup klinicznych oraz na zdrowiu psychicznym kobiet w okresie okołoporodowym, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych i biologicznych na funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne. Kierowała projektami finansowanymi przez Narodowe Centrum Nauki i Instytut Badań Edukacyjnych, a obecnie prowadzi badania longitudinalne nad zmianami poznawczymi w okresie ciąży. Jest autorką publikacji w renomowanych czasopismach międzynarodowych oraz członkinią American Psychological Association (APA). Jej praca ukierunkowana jest na rozwijanie interdyscyplinarnego podejścia do zdrowia psychicznego oraz promowanie praktyk wspierających dobrostan dzieci, młodzieży i kobiet.
Studia: Studia doktoranckie z Psychologii (Uniwersytet Gdański), Neurobiopsychologia (Uniwersytet Gdański).
Studia podyplomowe i Studium psychoterapeutyczne: Psychoterapia oparta na mentalizacji (MBT – Mentalization Based Treatment, Norweski Instytut Mentalizacji), Studium Terapii Depresji (Centrum Terapii Depresji), User Experience Design/Product Design (Uniwersytet SWPS).
Dodatkowe uprawnienia: Przygotowanie pedagogiczne.
Szkolenia terapeutyczne:
Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR)
3-stopniowy kurs doskonalący "Terapia behawioralna dzieci z autyzmem"
Uprawnienia diagnostyczne (odbyte szkolenia):
Skale Inteligencji Wechslera Dla Dzieci WISC-V
Skala Inteligencji Stanford-Binet 5
Bateria diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich. Rewizja 2015. Bateria-5/6R
Profil Psychoedukacyjny (PEP-R)
Infant’s Neurodevelopment Assessment (szkoła letnia realizowana w Avenida de las Universidades w Sewilli w Hiszpanii)
American Psychological Association (APA)
I miejsce w konkursie na najlepszą pracę doktorską organizowanym przez Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
I Stopnia Nagroda Rektora Uniwersytetu Gdańskiego za wybitne osiągnięcia naukowe w roku akademickim 2018/2019
Laureatka konkursu PRELUDIUM 16 organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki na projekty badawcze w zakresie badań podstawowych realizowanych przez osoby rozpoczynające karierę naukową
Laureatka konkursu (programu PROM) organizowanego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA) wspierającą mobilność naukowców w Polsce.
I miejsce w sesji plakatowej podczas konferencji „Mamo, tato! Rosnę! - Rozwój dziecka w ujęciu interdyscyplinarnym” w 2016 r.
Poza pracą naukową lubi spędzać czas w naturze, zwłaszcza w górach, gdzie znajduje spokój i inspirację. Pasjonuje się malarstwem oraz literaturą.
neuropsychologia rozwojowa, procesy uwagi, funkcje wykonawcze, konsekwencje przedwczesnego porodu, psychologia perinatalna, interwencje oparte o aktywność fizyczną, ekopsychologia i ekopsychoterapia
Chrzan-Dętkoś Magdalena, Walczak-Kozłowska Tamara (2023). Uzależnieni rodzice-narażone dziecko. Zakłócenia w funkcjonowaniu uzależnionych matek w relacji z niemowlętami oraz możliwość skutecznej pomocy. W: Chrzan-Dętkoś Magdalena, Pod powierzchnią: emocjonalne wyzwania macierzyństwa, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, s.173-188
Walczak, T. Z., Walczak, E. J. (2019). Zdolności samoregulacyjne jako ważny aspekt w ocenie gotowości szkolnej dzieci urodzonych przedwcześnie. W: D. Apanel, M. Pawłowska, R. Kaczmarek (red.), OPIEKA - PROFILAKTYKA - POMOC. Wymiar rodzinny i instytucjonalny. Na przykładzie wybranych placówek województwa zachodniopomorskiego i pomorskiego (ss. 40-63). Koszalin: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koszalinie
Poćwierz-Marciniak, I., Budrewicz, J., Żelaskowska, L., Walczak-Kozłowska, T. (2025). Baby brain syndrome or functional reorganization of the brain? Specificity of cognitive functioning of pregnant women in the second trimester of pregnancy. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology
Wilczyńska, D., Walczak-Kozłowska, T., Alarcón, D., Arenilla, M. J., Jaenes, J. C., Hejła, M., Lipowski, M., Nestorowicz, J., & Olszewski, H. (2025). The Role of Immersive Experience in Anxiety Reduction: Evidence from Virtual Reality Sessions. Brain Sciences, 15(1), 14. https://doi.org/10.3390/brainsci15010014
Dominika Wilczyńska, Tamara Walczak-Kozłowska, Rita Santos-Rocha, Radosław Laskowski Anna Szumilewicz (2023). Stress is not so bad - cortisol level and psychological functioning after 8-week HIIT program during pregnancy: a randomized controlled trial. Frontiers in Public Health
Rodriguez-Muñoz, M.F., Naki´c, S., Uka, A., Marques, M., Maia, B., Matos, M., Branquinho, M., Aydin, R., Mahmoodi, V., Chrzan-Dętkoś, M., Walczak-Kozłowska, T., Liakea, I. (2023). Effectiveness of the third wave cognitive behavior therapy for peripartum depression treatment - a systematic review. Midwifery, 103865
Bieleninik, Ł., Gradys, G., Dzhambov, A., Walczak-Kozłowska, T., Lipowska, K., Łada-Maśko, A., Sitnik-Warchulska, K., Anikiej-Wiczenbach, P., Harciarek, M., Lipowska, M. (2023). Attention Deficit in Primary-school-age Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder Measured with the Attention Network Test: A Systematic Review and Meta-analysis. Frontiers in Neuroscience, 17. https://doi.org/10.3389/fnins.2023.1246490
Dominika Wilczyńska, Tamara Walczak-Kozłowska, Łukasz Radzimiński, Andrzej Szwarc and Anna Szumilewicz (2022). Can we hit prenatal depression and anxiety through HIIT? The effectiveness of online high intensity interval training in pregnant women during the COVID-19 pandemic: a randomized controlled trial. BMC Sports Sci Med Rehabil 14, 215
Chrzan-Dętkoś, M., Walczak-Kozłowska, T. Postpartum depression crisis since the second lockdown and ‘screening paradox’: many women identified, very few treated. BMC Public Health 22, 2387 (2022). https://doi.org/10.1186/s12889-022-14705-5
Chrzan-Dętkoś, M., Murawska, N., Walczak-Kozłowska, T. (2022). 'Next Stop: Mum': Evaluation of a postpartum depression prevention strategy in Poland. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(18), 11731; https://doi.org/10.3390/ijerph191811731
Keqiang Li, Tamara Walczak-Kozłowska, Mariusz Lipowski et al. (2022). The Effect of the Baduanjin Exercise on the Covid-19-Related Anxiety, Psychological Well-being and Lower Back Pain of College Students During the Pandemic, BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation 14(1).
Wilczyńska, D., Walczak-Kozłowska, T., Alarcón-Rubio, D., Zakrzewska, D., Jaenes Sanchez, J.C. (2022). Dimensions of Athlete-Coach Relationship and Sport Anxiety as Predictors of the Changes in Psychomotor and Motivational Welfare of Child Athletes after the Implementation of the Psychological Workshops for Coaches. International Journal of Environmental Research and Public Health 19(6):3462.
Walczak-Kozłowska, T., Chrzan-Dętkoś, M., Harciarek, M. (2021). School (un)readiness of children born very prematurely and its relation to the attentional system: evidence from the Posner cuing paradigm study. Early Education and Development (w druku)
Walczak-Kozłowska, T., Chrzan-Dętkoś, M., Harciarek, M. (2021). Heterogeneity of the attentional system’s efficiency among very prematurely born pre-schoolers. Child Neuropsychology. https://doi.org/10.1080/09297049.2021.1961702 (w druku)
Chrzan-Dętkoś, M., Walczak-Kozłowska, T. (2021). Improvement of the breastfeeding rates, self-efficacy and postpartum mental health after lactation consultations – observational study. Midwifery, 94, 102905.DOI:10.1016/j.midw.2020.102905
Chrzan-Dętkoś, M., Walczak-Kozłowska, T., Lipowska, M. (2021). The Need for Additional Mental Health Support for Women in the Postpartum Period in the Times of Epidemic Crisis. BMC Pregnancy and Childbirth, 21, 114.https://doi.org/10.1186/s12884-021-03544-8
Kowalewski, W., Walczak-Kozłowska, T., Walczak, E., Bikun, D. (2021). Nursing care in bipolar disorder – case study. Pomeranian Journal of Life Sciences, 67(1), 54-61.
Chrzan-Dętkoś, M., Walczak-Kozłowska, T. (2021). How do new mothers perceive screening for perinatal depression?. Health Psychology Report https://doi.org/10.5114/hpr.2021.102823
Chrzan-Dętkoś, M., Walczak-Kozłowska, T. (2020). Antenatal and postnatal depression – are Polish midwives really ready for them? Midwifery, 83. DOI: 10.1016/j.midw.2020.102646
Walczak-Kozłowska, T., Mańkowska, A., Chrzan-Dętkoś, M., Harciarek, M. (2020). Attentional system of very prematurely born pre-schoolers. Developmental Psychology, 52(2), 251-260. DOI: 10.1037/dev0000865
Walczak-Kozłowska, T., Chrzan-Dętkoś, M. (2019). Zapobieganie przemocy i wspieranie relacji wcześniak–opiekunowie. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 18(2), 59–75
Lipowski, M., Walczak-Kozłowska, T., Lipowska, M., Kortas, J., Antosiewicz, J., Falcioni, G., Ziemann, E. (2019). Improvement of Attention, Executive Functions, and Processing Speed in Elderly Women as a Result of Involvement in the Nordic Walking Training Program and Vitamin D Supplementation. Nutrients, 11(6), 1311.DOI: 10.3390/nu11061311
Walczak, T. Z., Walczak, E. J. (2019). Zdolności samoregulacyjne jako ważny aspekt w ocenie gotowości szkolnej dzieci urodzonych przedwcześnie. W: D. Apanel, M. Pawłowska, R. Kaczmarek (red.), OPIEKA - PROFILAKTYKA - POMOC. Wymiar rodzinny i instytucjonalny. Na przykładzie wybranych placówek województwa zachodniopomorskiego i pomorskiego (ss. 40-63). Koszalin: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koszalinie
Walczak, T. Z., Walczak, E. J., Kowalewski W. (2018). Duchowość i jakość życia osób z rozpoznaniem choroby nowotworowej. Pomeranian Journal of Life Science, 64(3)
Walczak, T. Z., Chrzan-Dętkoś, M. (2018). Hot and cool executive functions in very and extremely preterm preschool children. Health Psychology Report, 61(1)
Walczak, T. Z., Chrzan-Dętkoś, M. (2017). Nasilenie lęku i objawów zespołu stresu pourazowego u matek a rozwój poznawczy ich przedwcześnie urodzonych dzieci. Journal of Mother and Child/Medycyna Wieku Rozwojowego (wcześniej: Developmental Period Medicine), XXI(4), 393-401
Chrzan-Dętkoś, M., Walczak, T. (2017). Uzależnieni rodzice – narażone dziecko. Zakłócenia w funkcjonowaniu uzależnionych matek w relacji z niemowlętami oraz możliwość skutecznej pomocy. Psychoterapia, 2(181), 21-36
WYGŁOSZONE REFERATY NA KONFERENCJACH OGÓLNOPOLSKICH:
Referat: “Zdrowy styl życia czy prozdrowotna obsesja w czasie pandemii - badanie międzynarodowe” podczas VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa - Praktyczna Psychologia Sportu „Mistrzostwo w Sporcie i na Scenie”, 2023, 19-05-2023 - 20-05-2023, Kraków, Polska.
Referat: „Zmiany w wybranych wskaźnikach fizjologicznych i psychologicznych po 8-tygodniowym programie treningu interwałowego o wysokiej intensywności u kobiet w ciąży prawidłowej” podczas XLIX konferencji „Antropologia – nauka interdyscyplinarna” w Gdańsku, 2023 r.
Referat: „Czy zaburzenia systemu uwagi u dzieci urodzonych bardzo przedwcześnie ulegają remisji wraz z wiekiem?” podczas, XXIX Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej w Warszawie, 2021 r.
Referat: „Przystanek Mama – profilaktyka depresji poporodowej w Polsce. Badania pilotażowe” podczas, XXIX Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej w Warszawie, 2021 r.
Referat: „Badania przesiewowe pod kątem depresji przed- i poporodowej – czy położne są na nie przygotowane?” podczas, XXIX Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej w Warszawie, 2021 r.
Referat: "Mechanizmy uwagi i gotowość szkolna - podstawy teoretyczne pracy doktorskiej" – Baltic University Programme, 6th PhD Students Training, Rogów, 2018 r.
Referat: “Zdolność samoregulacji jako aspekt gotowości szkolnej dzieci urodzonych przedwcześnie”, podczas ogólnopolskiej Nocy Szkoleń w 2018 r.
Referat: “Zdolność samoregulacji jako aspekt gotowości szkolnej dzieci urodzonych przedwcześnie”, na konferencji naukowo-metodycznej pn. „Opieka-Profilaktyka-Pomoc Wymiar Rodzinny i Instytucjonalny” w 2017 r.
Referat: “Duchowość a jakość życia osób dotkniętych chorobą nowotworową”, na II Konferencji Medycznej „Jesienne rozważania onkologiczne” w 2017 r.
Referat: “Temperament, osobowość i środowisko a predyspozycje do uzależnienia od tatuażu”, na Kongresie Młodej Nauki w 2017 r.
Referat: “Funkcje wykonawcze typu hot i cool u dzieci urodzonych bardzo i skrajnie przedwcześnie”, na Kongresie Młodej Nauki w 2017 r.
Referat: „Dlaczego warto badać funkcje poznawcze w wieku przedszkolnym?”, na 36. Kongresie Polskiego Towarzystwa Psychologicznego „Psychologia dla zdrowia osoby i społeczeństwa” w 2017 r.
Referat: „Temperament oraz funkcje wykonawcze typu hot i cool u dzieci urodzonych skrajnie przedwcześnie”, na Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej „Przebudzeni” we Wrocławiu w 2017 r.
Referat: „Temperament oraz funkcje wykonawcze typu hot i cool u dzieci urodzonych skrajnie przedwcześnie”, na konferencji „Magis in Medicinae II” w Poznaniu w 2017 r.
Referat: „Temperament oraz funkcje wykonawcze typu hot i cool u dzieci urodzonych przedwcześnie”, na V Ogólnopolskiej Konferencji „Psychologia w służbie rodziny” pt. „Bezpieczeństwo rodziny w zmieniającym się świecie” w Gdańsku w 2016 r.
WYGŁOSZONE REFERATY NA KONFERENCJACH MIĘDZYNARODOWYCH:
Referat: “The role of immersive experience in anxiety reduction: evidence from Virtual Reality session” podczas 20th Scientific Conference "Medical and Sport Technologies" & "Young Biomechanists Conference" named of prof. Dagmara Tejszerska, 2024, 17-05-2024 - 19-05-2024, Wisła, Polska.
Referat: „Postpartum depression “screening paradox”: many women identified, very few treated – reflections after two years of implementation a national postpartum depression preventive program in Poland”, na międzynarodowych warsztatach Assessment for peripartum depression in clinical and research setting organizowanych przez Riseup COST Action CA18138 - Research Innovation and Sustainable Pan-European Network in Peripartum Depression Disorder, Online, 24 stycznia 2022 r.
Referat: „Postpartum depression “screening paradox”: many women identified, very few treated – reflections after two years of implementation a national postpartum depression preventive program in Poland”, na IV Annual Meeting 2021 Of The Portuguese Language Group Of The Marcé Society For Perinatal Mental Health w Portugalii w 2021 r.
Referat: „Improvement of the breastfeeding self-efficacy and postpartum mental health after lactation consultations – Observational study”, na IV Annual Meeting 2021 Of The Portuguese Language Group Of The Marcé Society For Perinatal Mental Health w Portugalii w 2021 r.
PREZENTACJA PLAKATU NA KONFERENCJI MIĘDZYNARODOWEJ:
Plakat: “Attentional system of very prematurely born preschoolers: evidence from a longitudinal study” na konferencji pt. “Movement and dyadic interactions in infancy novel tools and approaches” organizowanej przez Neurocognitive Development Lab (BabyLab) at the Institute of Psychology, Polish Academy of Sciences in Warsaw, 21-22 września 2023 r.
Plakat: „Pattern of attention deficit based on Attention Network Test in pre-school children with ADHD or at risk of ADHD compared to non-ADHD children: results of a meta-analysis” na European Conference on Developmental Psychology w Turku (Finlandia), 2023 r.
Plakat: „Inattention as an early sign of an externalizing behavior problems among very prematurely born preschoolers” na European Conference on Developmental Psychology w Turku (Finlandia), 2023 r.
Plakat: „ Changes in attentional efficiency among very prematurely born children in late preschool period” na European Conference on Developmental Psychology w Turku (Finlandia), 2023 r.
Plakat: “Postpartum depression crisis since the second lockdown in Poland” na IV Annual Meeting 2021 Of The Portuguese Language Group Of The Marcé Society For Perinatal Mental Health w Portugalii w 2021 r.
Plakat: “Disorders of the attentional system in very prematurely born children at the age of 5: evidence from a Posner’s paradigm”, na 19th European Conference On Developmental Psychology, (w Atenach) w 2019 r.
Plakat: “Effectiveness of attentional mechanisms in very prematurely born pre-schoolers”, na International Neuropsychological Society 2018 Mid-Year Meeting (w Pradze) w 2018 r.
Plakat: „The correlation between Haidt’s moral ethics and people nation’s attitudes”, na 10. Międzynarodowej Konferencji „A Woman in Culture 2015: Gender, Culture, & Migration” (w Gdańsku) w 2015 r.
PREZENTACJA PLAKATÓW NA KONFERENCJACH KRAJOWYCH:
Plakat: „Związek stresu rodzicielskiego z charakterystykami temperamentalnymi i nasileniem trudności eksternalizacynych i internalizacyjnych u dzieci urodzonych bardzo przedwcześnie” na V Krajowej Konferencji Psychologii Klinicznej w 2023 r. (Kraków)
Plakat: „Deficyt uwagi u dzieci w wieku szkolnym z rozpoznaniem ADHD lub ryzyka ADHD mierzony za pomocą testu sieci uwagowych ANT: wyniki metaanalizy” na 31. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej w 2023 r. (Bydgoszcz)
Plakat: „Zmiany w efektywności mechanizmów uwagi u dzieci w okresie przedszkolnym, urodzonych bardzo przedwcześnie” na 31. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej w 2023 r. (Bydgoszcz)
Plakat: „Trudności w zakresie uwagi u dzieci urodzonych bardzo przedwcześnie a problemy eksternalizacyjne w wieku przedszkolnym” na 31. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej w 2023 r. (Bydgoszcz)
Plakat: „Związek nasilenia objawów depresji poporodowej u kobiet z poczuciem kompetencji rodzicielskich, skuteczności w roli rodzica i satysfakcji z bycia rodzicem w pierwszym roku życia dziecka” na 30. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej w 2022 r. (Gdańsk)
Plakat: „Wpływ treningu Nordic Walking oraz suplementacji witaminą D na poprawę procesów związanych z uwagą, funkcjami wykonawczymi i szybkością przetwarzania u starszych kobiet” (autorzy: Lipowski Mariusz, Walczak-Kozłowska Tamara, Lipowska Małgorzata, Kortas Jakub, Antosiewicz Jędrzej, Falcioni Giancarlo, Ziemann Ewa) na XXII Kongresie Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego „Neuropsychologia w Medycynie – Medycyna w Neuropsychologii” w 2019 r.
Plakat: "Skala Stanford-Binet 5 vs. WISC-R w diagnostyce specyficznych zaburzeń językowych (SLI) - rozważania na przykładzie studium przypadku", na III Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Klinicznej, Poznań, 2018 r.
Plakat: „Zaburzenia w systemie uwagi u dzieci urodzonych bardzo przedwcześnie w wieku przedszkolnym”, na XXVII Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej DZIECKO I DZIECIŃSTWO W BIEGU ŻYCIA w 2018r.
Plakat: „Temperament oraz funkcje wykonawcze typu hot i cool u dzieci urodzonych skrajnie przedwcześnie”, na 36. Kongresie Polskiego Towarzystwa Psychologicznego „Psychologia dla zdrowia osoby i społeczeństwa” w 2017 r.
Plakat: „Dlaczego warto badać funkcje wykonawcze w wieku przedszkolnym”, na konferencji „Mamo, tato! Rosnę! - Rozwój dziecka w ujęciu interdyscyplinarnym” w 2016 r.
Plakat: „Temperament oraz funkcje wykonawcze typu hot i cool u dzieci urodzonych skrajnie przedwcześnie”, na konferencji „Mamo, tato! Rosnę! - Rozwój dziecka w ujęciu interdyscyplinarnym” w 2016 r.
