W semestrze zimowym 2023/24 konsultacje odbywają się w czwartki w godzinach 10-11.30 w sali s 525.
dzienne
filozof, pianistka, profesor nadzwyczajny UG, łączy teoretyczną refleksję nad muzyką z namysłem nad związkami pomiędzy muzyką a innymi sztukami; specjalizuje się w estetyce, filozofii sztuki i metakrytyce sztuki;
dr hab. Anna Chęćka-Gotkowicz pracuje na Uniwersytecie Gdańskim na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Zakładzie Estetyki i Filozofii Kultury. Z wykształcenia jest także pianistką (studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Gdańsku ukończyła z wyróżnieniem w 1998 roku, a w 1999 - jako stypendystka Rządu Francuskiego, ukończyła z wyróznieniem studia podyplomowe w Paryżu w klasie Bernarda Ringeissena). W 2005 roku otrzymała stopień doktora filozofii na podstawie rozprawy "Wartościowanie muzyki. Z zagadnień metakrytyki wykonania dzieła muzycznego" napisanej pod kierunkiem prof.dr.hab. Bohdana Dziemidoka (Wydział Filozofii i Socjologii UMCS w Lublinie), zaś w 2014 roku otrzymała stopień doktora habilitowanego filozofii na podstawie rozprawy "Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki" (także UMCS w Lublinie). Jest autorką przekładów tekstów filozoficznych i literackich z języka angielskiego i francuskiego, publikuje w Estetyce i Krytyce, Sztuce i filozofii, zeszytach Punkt po punkcie, a także regularnie współpracuje z Ruchem Muzycznym (eseje i felietony z filozofii muzyki oraz recenzje).
Dr. Hab. Anna Chęćka-Gotkowicz (born February 21,1975 in Lębork, Poland) is a philosopher and pianist. She currently works as an associate professor at the Department of Aesthetics and Philosophy of Culture at the Institute of Philosophy, Sociology and Journalism, University of Gdansk. She has completed piano studies at the Academy of Music in Gdansk (master degree in 1998, with distinction) and studied with Bernard Ringeissen in Paris on a French government scholarship (I prix de perfectionnement in 1999). In 2002 she recorded CD The Soul of Music, with works of Bach, Chopin, Brahms, Rachmaninov and Debussy. In 2005 she completed her PhD studies in philosophy, gaining her PhD (dissertation ‘On criticising music. Metacritical aspects of musical performance’s evaluation’). She has published two books: „Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego”, słowo/obraz terytoria 2008 [Critical dissonance. Evaluating performances of musical works] and „Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki”, słowo/obraz terytoria 2012 [Ear and mind. Sketches of musical experience]. In 2014 she got her habilitation in philosophy. She has also published articles in Estetyka i Krytyka, Sztuka i Filozofia as well as the series Punkt po Punkcie.
członek redakcji Miscellanea Anthropologica et Sociologica, współpracownik Laboratorium Myśli Muzycznej w Poznaniu
2009 - Nagroda Gdańskiego Towarzystwa Naukowego za książkę"Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego",słowo/obraz terytoria 2008.
2009 - Nagroda Rektora UG za książkę "Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego", słowo/obraz terytoria 2008.
II Nagroda na MIędzynarodowym Konkursie Pianistycznym Ragusa Ibla na Sycylii (1994), nagrody na ogólnopolskich konkursach pianistycznych, nagranie płyty CD "Dusza muzyki", 2002
języki obce, przekład literacki, sport
Jako filozof i muzyk zajmuję się estetyką i filozofią muzyki. W swoich tekstach często poruszam zagadnienia wartości i wartościowania muzyki zarówno w wymiarze metakrytycznym jak i praktycznym ( książka "Dysonanse krytyki", artykuły na temat kompetencji krytyka sztuki i jurora konkursów muzycznych, problem rywalizacji wartości w muzyce), równolegle zajmuję się opisem doświadczenia muzycznego (książka "Ucho i umysł") i zagadnieniem interpretacji dzieła sztuki (z perspektywy artysty, tłumacza literatury pięknej i krytyka). Występuję także jako muzyk, staram się łączyć perspektywę teoretyczną i praktyczną ilustrując moje wykłady grą na fortepianie ( np. warsztaty z krytyki muzycznej w NIFCu). Aktualnie pracuję nad książką "Słuch metafizyczny", w której stawiam pytanie o miejsce muzyki we współczesnym dyskursie humanistycznym. Pracuję także nad biografią francuskiego pianisty Alfreda Cortot.
Publicystyka muzyczna
Regularna współpraca z Ruchem Muzycznym, wyd. Instytut Książki:
Glissando, numer 27 „Dziecko”, Anamneza. Muzyczna wędrówka do źródeł, s.30-31
Odczyty pozakonferencyjne