Ruth Bar-Sinai jest emerytowanym profesorem najstarszej (liczącej 106 lat) uczelni w Izraelu (David Yellin Academic College of Education w Jerozolimie).
Jej wykład poświęcony był wielokulturowemu dialogowi pomiędzy żydowskimi i arabskimi studentami pedagogiki oraz z studentami pedagogiki z innych krajów. Uczelnia ta gromadzi studentów o wielu tożsamościach etnicznych, narodowych, kulturowych, religijnych; są wśród nich: Żydzi urodzeni w Izraelu, nowi imigranci z Europy Wschodniej, Etiopii, Francji, Południowej i Północnej Ameryki, studenci z całego Izraela, Arabowie (20%): z Izraela, z Palestyny, rezydenci ze Wschodniej Jerozolimy (nie obywatele), osadnicy; osoby o różnych afiliacjach religijnych: muzułmanie i chrześcijanie różnych obrządków, osoby niewierzące itd. David Yellin Academic College of Education jest zatem miejscem, w którym dochodzi do znaczącego spotkania z innym, z którym przez cztery lata dzieli się ten sam dom (College) i zawód. Jest też miejscem, „w którym” i „dzięki któremu” studenci mogą poznać samych siebie. Uczelnia oferuje im przygotowanie do życia i działania w wielokulturowym, wielotożsamościowym społeczeństwie izraelskim i roli nauczyciela w wielokulturowych i wielotożsamościowych klasach. Jednym z rodzajów zajęć, które to umożliwiają jest prowadzone od 2004 The Dialogue Seminar (Seminarium dialogu) oparte na modelu operacyjnym wypracowanym przez Bar-Sinai, Diab & Mendelson (2007). Odbywa się ono w grupach wielotożsamościowych (studenci arabscy, żydowscy oraz studenci z innych krajów np.: Norwegii, Holandii, Irlandii Północnej, Anglii, Belgii, Polski). Od początku zaistnienia uczestniczyło w nim łącznie 330 osób w grupach liczących 6 Arabów/Palestyńczyków, 6 Żydów, 10-12 Europejczyków. W swoim wykładzie Ruth Bar-Sinai przedstawiła założenia tego seminarium, wypracowywane w jego zakresie ramy i zasady dialogu, jego treści, pracę seminaryjną prowadzoną ze studentami poza Izraelem (mirror – zwierciadło), namysł nad doświadczeniami zdobywanymi „na” i „dzięki” seminarium, oraz opinie absolwentów na temat jego znaczenia. Próbowała także udzielić odpowiedzi na dyskusyjne pytanie: Czy dialog pomiędzy żydowskimi i arabskimi studentami pedagogiki może zmienić rzeczywistość?
Głównym celem konferencji była wymiana doświadczeń badaczy, którzy swoje zainteresowania naukowe łączą z rodzicami oraz ich wielowymiarowo rozumianym „byciem w edukacji” (m.in. własne doświadczenia formacyjne, uczenie się w i dla rodzicielskiej roli, uczestnictwo w edukacji własnych dzieci i życiu szkół, do których uczęszczają, współpraca rodziców ze szkołami i innymi instytucjami edukacyjnymi). Współpraca badaczy tworzących ERNAPE-PL przybiera różne formy, od wymiany doświadczeń badawczych, i dydaktycznych, poprzez organizację różnego rodzaju przedsięwzięć, po wspólne projekty naukowe. Wśród nich głównie badania empiryczne, a poza nimi, innowacyjne rozwiązania dydaktyczne, organizacyjne, tworzone i rozwijane w zespołach krajowych oraz międzynarodowych, działających tak w Polsce, jak w Unii Europejskiej i wielu innych krajach, z których pochodzą badacze skupieni w ERNAPE.
Konferencja która odbyła się w 2019 roku to kontynuacja spotkań sieci badawczej ERNAPE (European Research Network About Parents in Education), która od 1993 roku zrzesza badaczy związanych z tematyką współpracy szkoły, rodziny i społeczności lokalnej zarówno z Europy jak i spoza niej.
Co dwa lata inny uniwersytet zostaje organizatorem spotkania całej sieci, spotkanie na Uniwersytecie Gdańskim poświęcone było tematyce rodzicielskiego zaangażowania jako siły, siły która ma wpływ nie tylko na rozwój i karierę edukacyjną dzieci, ale także na szkoły i całe społeczeństwo. Trzydniowa konferencja była okazją do prezentacji najnowszych badań, wymiany doświadczeń oraz nawiązania współpracy naukowej badaczy z całego świata.
Konferencja objęta została patronatem Pani Prezydent Miasta Gdańska oraz JM Rektora UG.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Sprawozdanie z Konferencji Ogólnopolskiej | 256.75 KB |
W dniach 4-10 listopada 2018 r. już po raz drugi gościliśmy w Instytucie Pedagogiki czworo naukowców z Rosyjskiego Uniwersytetu Przyjaźni Narodów w Moskwie. Ich wizyta związana była z realizacją kolejnego projektu mobilności z krajami partnerskimi Erasmus+, przygotowanego przez dr. Wojciecha Siegienia i dr Grażynę Szyling.
Naszymi gośćmi były: prof. Natalia Karabuszczenko, doc. Nina Sungurowa, dr Tatiana Piliszwili i dr Zlata Boyko. Przeprowadziły one wykłady i ćwiczenia dla studentów Instytutu Pedagogiki oraz wzięły udział w seminarium z doktorantami, poświęconemu problemom wielokulturowego uniwersytetu. Przybliżyły też codzienność pracy w uczelni kształcącej studentów pochodzących z różnych kręgów kulturowych.
Nie zabrakło czasu na planowanie dalszej współpracy, nieoficjalne spotkania z pracownikami Zakładu Badań nad Dzieciństwem i Szkołą oraz zwiedzanie zamku w Malborku.
Informację o pobycie w Uniwersytecie Gdańskim znaleźć można też na stronie RUDN:
http://web-local.rudn.ru/web-l
II seminarium poświęcone zostało "Problemom metodologicznym badań w obszarze dydaktyk szczegółowych". Zorganizował je Zespół Dydaktyki przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN oraz Zakład Badań nad Dzieciństwem i Szkołą Instytutu Pedagogiki WNS Uniwersytetu Gdańskiego, a udział wzięli dydaktycy przedmiotowi z 8 ośrodków akademickich.
Więcej szczegółów można znaleźć w sprawozdaniu dostępnym na stronie "Forum Oświatowego":
http://forumoswiatowe.pl/index
Seminarium to odbyło się w ramach wznowionej w tym roku edycji Międzynarodowego Programu Wymiany Studenckiej organizowanego przez Fundację Spark Pro w Izraelu, Fundację Żywy Most w Warszawie, Fundację Kultury Zbliżenia oraz Fundację JCC w Gdańsku.
W Seminarium tym wzięło udział 12 studentek z David Yellin College of Education w Jerozolimie wraz ze swoimi opiekunkami Ruth Bar-Sinai i Iris Barakan. Ze strony Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego w spotkaniach tych uczestniczyło łącznie 6 studentek pod opieką dr hab. Marii Szczepskiej-Pustkowskiej, prof. nadzw.
Dziewięciodniowy program tego Seminarium wypełniały liczne spotkania studyjne, wizyty i wydarzenia. W tym czasie studentki David Yellin College of Education i Instytutu Pedagogiki UG spotkały się dwukrotnie:
7.12.2018 (piątek) - spotkanie w Synagodze w Gdańsku Wrzeszczu (ul. Partyzantów 7):
13.30 Wspólne oglądanie filmu „Janusz Korczak król dzieci”
14.15 Dyskusja o prawach dziecka inspirowana filmem (moderator: dr hab. M. Szczepska-Pustkowska, prof. nadzw.)
15.00 Udział w zapaleniu świec chanukowych
15.30 Czas na indywidualne kontakty
10. 12. 2018 (poniedziałek) - spotkanie w Instytucie Pedagogiki UG (sala A-306)
12.30 - 14.30 Studentki prezentowały ofertę i organizację kształcenia w Instytucie Pedagogiki UG; informację o działalności studenckich kół naukowych i prowadzonych przez nie projektach. Spotkanie zakończyło się wręczeniem drobnych upominków promujących Uniwersytet Gdański.
14.45 Przejście do Instytutu Psychologii UG (opieka dr Natasza Kosakowska-Berezecka)
W wyniku przeprowadzonych rozmów pojawiła się idea wspólnego projektu wymiany w ramach Programu ERASMUS +. Działania na rzecz tego projektu zostaną uruchomione na początku roku 2019.